Het is soms levensgevaarlijk op N-wegen. Foto: Omroep Gelderland

Het is soms levensgevaarlijk op N-wegen. Foto: Omroep Gelderland

EEFDE - Een lijst met vijftien onveilige wegen en verkeerssituaties in Gelderland, dat kreeg gedeputeerde Helga Witjes van de provincie Gelderland deze week aangeboden. De lijst is opgesteld door de PvdA en gebaseerd op de resultaten van een verkeermeldpunt.

Op een aantal van de wegen gebeurden in het verleden dodelijke ongelukken. "Het is levensgevaarlijk", zegt Ton Rotteveel. Hij is een van de meer dan vijftig mensen die een melding deden. De N348 bij Eefde loopt vlak voor zijn huis. In de afgelopen jaren zag Ton meerder ongelukken gebeuren en vorig jaar augustus werd hij geschept door een vrachtwagen.

Wachten op meer ongelukken

"Ik ben zwaargewond afgevoerd; twee schedelbreuken en een hersenkneuzing", vertelt Rotteveel nu, maanden later op de plek des onheils. Als er niets verandert aan de rotonde is het volgens hem wachten op meer ongelukken. Auto's die de rotonde verlaten, snijden de bocht af over de fietsersstrook.

Meldpunt

"Wij hebben in november een meldpunt geopend", vertelt Judith TenBusch van de Gelderse PvdA. De partij overhandigde de lijst aan gedeputeerde Witjes. "Er zijn 54 meldingen binnengekomen. Over sommige wegen meerdere meldingen."

De lijst

  • Rondweg Voorst
  • Slingerparallel N317
  • N318 Varsseveldsestraatweg/Halteweg
  • N335/Paksopseweg
  • Fietspad Pieckelaan Nijmegen
  • N317 bij Doesburg
  • Rotonde N389 Bemmel/Huissen
  • Groteweg Wapenveld/Heerde
  • N790 Wilp/Twello
  • Badhuislaan/Harderwijkseweg Laag-Soeren
  • Kanaal Zuid/Apeldoornseweg o.a. Apeldoorn
  • N785 Velp
  • N224 Ede/Arnhem
  • N303/N798 Putten
  • Rotonde N348 Eefde

Gedeputeerde Witjes laat weten de lijst te bekijken. De provincie besloot onlangs al zo'n 13 miljoen euro beschikbaar te stellen aan gemeenten in Gelderland om de verkeersveiligheid op gemeentelijke niveau te verbeteren.

'Eén foutje is genoeg'

Op N-wegen gebeuren vaak zware ongelukken. "Vaak is er geen fysieke scheiding tussen de twee rijrichtingen. Eén foutje en je komt al snel op de andere weghelft terecht met een ongeluk tot gevolg", vertelt Peter Buter, verkeersconsulent bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) voor onder meer de provincie Gelderland.

Verbreding is lastig

Een scheiding is voor N-wegen moeilijk te realiseren, want vaak komt daar verbreding bij kijken. "Dan staan er bomen langs de weg en is bomenkap uit den boze of moet er grond worden aangekocht of grondeigenaren worden onteigend. Dan kan het wel tien jaar duren voor de verkeersveiligheid is verbeterd", stelt Buter.

Deel dit artikel