Dini Zeggelaar stond mede aan de wieg van een nieuwe 112-app. Foto: Omroep Gelderland

Dini Zeggelaar stond mede aan de wieg van een nieuwe 112-app. Foto: Omroep Gelderland

NIJMEGEN - Dini en Henk Zeggelaar uit Nijmegen stotteren. En dat is maar wat lastig als je in een noodsituatie het alarmnummer 112 belt, weet Dini uit ervaring. Samen met patiëntenvereniging HoofdHals maakte het echtpaar Zeggelaar zich daarom hard voor een 112app, waarmee je kunt chatten met de meldkamer. En die is niet alleen handig voor mensen met een hoor- of spraakstoornis.

"Bel de huisarts! Ik ga dood", riep de hospita naar Dini, toen ze het 's nachts plotseling erg benauwd kreeg. Dini deed haar best en probeerde arts al stotterend de situatie uit te leggen. Maar er kwam niemand. "Ik had toen net stottertherapie gevolgd, waarmee je de klanken langer maakt. Dat heb ik heel goed gedaan, maar er kwam niemand. De volgende dag ben ik naar haar huisarts gegaan en vroeg: waarom kwam u niet? Hij zei dat hij dacht dat ik aardig aangeschoten was, want de spreektechniek klinkt zangerig. Hij dacht dat het een geintje was."

Kijk en hoor hoe de nieuwe 112-app tot stand kwam:

[video:7528282]

Met de hospita liep het goed af. Sinds die tijd houdt Dini een cassettebandje met een ingesproken tekst bij de hand, voor het geval dat. En maakt ze zich, samen met haar partner Henk, sterk voor een betere oplossing. In gesprek met het ministerie van Justitie, waar de 112-meldkamers onder vallen, en met andere patiëntenverenigingen kwam het tot de 112NL-app die afgelopen week werd gelanceerd.

Chatten met de meldkamer

Via die app kun je chatten met de meldkamer. In tegenstelling tot bijvoorbeeld WhatsApp, waar de ontvanger je bericht pas kan lezen wanneer je het bericht daadwerkelijk hebt verstuurd, kan de meldkamer live meelezen terwijl je tikt. Aan een half woord hebben ze zo soms genoeg en kunnen ze sneller schakelen. Ook de locatiegegevens worden direct meegestuurd, zodat je niet meer hoeft te vertellen waar je bent.

De app, ooit begonnen voor mensen met een communicatieve stoornis, is ook handig voor mensen die geen Nederlands kunnen. De chatfunctie vertaalt zo'n 109 verschillende talen direct naar het Nederlands. "Dus kom je uit bijvoorbeeld Afghanistan, dan kun je in je eigen taal chatten", geeft Henk als voorbeeld.

"En stel dat er een gijzeling plaatsvindt en je bevindt je in een kast om je te verstoppen, dan wil je ook 112 kunnen bellen zonder spraak", zegt Dini. In de toekomst wordt de app uitgebreid met het meesturen van beeld- en videomateriaal en een ik-kan-niet-praten-knop.

Downloaden

De 112NL-app is te downloaden via de Google Play Store en de App Store. Doven en slechthorenden kunnen nog altijd hun Tolkcontact-app gebruiken om 112 te bereiken.

Deel dit artikel