Charlie verovert alle harten op een Nijmeegse school - Omroep Berg en Dal

Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Schoolhond Charlie geeft leerlingen onvoorwaardelijke liefde. Foto: Omroep Gelderland
Labradoodle Charlie troost de kinderen op school. Foto: Omroep Gelderland

Labradoodle Charlie troost de kinderen op school. Foto: Omroep Gelderland

NIJMEGEN - Basisschool Vossenburcht in Nijmegen heeft wel een heel bijzondere manier om kinderen extra te steunen en troosten: de school heeft een eigen hond. Schoolhond Charlie is een knuffelbare labradoodle en van grote betekenis voor de leerlingen.

“Charlie betekent heel veel voor mij. Als je niet goed in je vel zit, dan kan je met haar knuffelen en ben je weer blij”, vertelt de 9-jarige Jaydah Modest. Ook leeftijdsgenoot Kaily van Haren vindt steun bij de schattige viervoeter. “Charlie is voor mij een troosthond. Als ik verdrietig ben en ik zie of denk aan Charlie, helpt mij dat om over mijn gevoelens heen te komen.”

Kijk hoe blij ze in Nijmegen zijn met labradoodle Charlie:

Win-winsituatie

Het aanschaffen van een schoolhond is een initiatief van de leerlingenraad. Directeur Ramona Frenk was niet gelijk enthousiast, maar toen de leerlingen er steeds weer over begonnen is ze toch overstag gegaan. “Ik had eerst heel veel twijfels, maar op een gegeven moment dacht ik dat het misschien wel een win-winsituatie zou kunnen zijn. Mijn eigen kinderen riepen thuis al jaren om een hond. En toen dacht ik: als ik de wens van mijn leerlingen en mijn kinderen kan combineren, dan kan dat voor hen allemaal wat moois zijn.”

Welzijn Charlie staat voorop

Sinds ruim een jaar woont labradoodle Charlie bij Ramona en haar gezin. Toen ze negen weken oud was, heeft ze met begeleiding van een hondentrainer kennisgemaakt met de school. Inmiddels wordt Charlie uitgebreid voorgesteld op de website van de school, heeft ze een schoolfoto en gaat ze een paar dagen per week mee naar de werkplek van haar baasje.

Ramona is er alert op dat Charlie zich fijn blijft voelen op school. “We zorgen ervoor dat ze voldoende rust krijgt. Het grootste deel van de dag ligt Charlie in haar mandje in mijn kantoor als een prinses te slapen. Ook hebben we met de leerkrachten onderling afgesproken hoe de kinderen met Charlie kunnen omgaan en wat we hierin van ze verwachten.”

Rust en troost

Inmiddels heeft Charlie de harten van alle leerlingen veroverd. “Als ik met Charlie door de school loop ben ik zelden in beeld. Charlie is het belangrijkst. Je hoort haar naam roepen, en kinderen worden altijd enthousiast en opgewekt. Ook brengt ze rust en een stukje huiselijkheid. Daarnaast is ze heel sensitief en voelt ze kinderen aan. Daardoor kan ze er ook zijn voor kinderen die bijvoorbeeld een woedeaanval hebben, verdrietig zijn of behoefte hebben aan een knuffel”, aldus Ramona.

Ze ziet dat omgaan met Charlie ook leerzaam is voor de leerlingen. “Charlie heeft duidelijkheid nodig. Ze laat leerlingen zien dat als je duidelijk naar haar bent, ze weet wat ze moet doen. En daarvan leren de kinderen het belang van duidelijk communiceren.”

Extra waardevol tijdens pandemie

Alles wat Charlie de school geeft is volgens Ramona juist tijdens de coronapandemie extra waardevol. “In deze periode merken wij dat we als school voor uitdagingen komen te staan en er veel van het team wordt gevraagd. Dat is soms een hele uitdagende klus. En ik merk dat Charlie een stuk positiviteit meebrengt. Ze loopt tussen iedereen rond, geeft mensen aandacht en een knuffel en daardoor worden lastige momenten vaak wat verzacht.”

Deel dit artikel