Bevat Video: Video
Lead image 1:
Lead image TXT 1: De petitie van de Veerpontcoalitie. Foto: Omroep Gelderland
Lead image 2:
Lead image TXT 2: Fietsers maken gebruik van de veerdienst tussen Gorssel en Wilp. Foto: Fietsersbond
Ankeiler: Tienduizenden Gelderlanders dreigen de dupe te worden van veerboten die kampen met financiële zorgen. Nu subsidies wegvallen komen veerdiensten in gevaar.

- Tienduizenden Gelderlanders dreigen de dupe te worden van veerboten die kampen met financiële zorgen. Nu subsidies wegvallen komen veerdiensten in gevaar. Dat zegt de Veerpontencoalitie. Ze luiden de noodklok. Met een petitie wil de organisatie aandacht van de Provincie Gelderland om de veerdiensten niet kopje onder te laten gaan.

Op de veerpont tussen Opheusden en Wageningen worden posters geplakt met de leus #Ikveeropjou. Het is een petitie van de de Veerpontencoalitie die bestaat uit maatschappelijke organisaties die gebruikers van veren vertegenwoordigen. Denk aan de ANWB, de Fietsersbond, Wandelnet en Vrienden van Veerponten. "Na 2023 is het verenfonds in Gelderland leeg, hierdoor dreigt tariefsverhoging, minder varen en zelfs het opdoeken van ponten", zo staat vermeld bij de online petitie.

Verenfonds bereikt bodem

Eef Meijerman, van de stichting Vrienden van Veerponten, maakt zich zorgen over het huidige beleid. Het Gelders Verenfonds is na 2023 leeg. Tekorten voor het uitvoeren van de veerdiensten woorden nu opgevangen in dit fonds, na 2024 komt dit voor de rekening van de eigenaar van de veerboot en de gemeenten die de veerdienst met elkaar verbindt.

"De provincie trekt zich nu terug. De lokale overheid kijkt natuurlijk lokaal en dit is bij uitstek iets wat ligt bij het middenbestuur", meent Meijerman. Hij vervolgd: "Het raakt niet alleen de lokale gemeenschap, maar ook bijvoorbeeld de langeafstand fietser. Het dient grotere belangen, dus is het een rol van de provincie".

Gedeputeerde Helga Witjes (VVD) spreekt van ongezond ondernemerschap. "Jarenlang was er voldoende geld in het Gelders Verenfonds en konden ze ieder jaar geld krijgen maar dat is straks niet meer zo. Er is geen prikkel om zonder die financiële hulp te kunnen blijven bestaan en die moet er wel komen. Dat is aan de gemeenten om daar het voortouw in te nemen."

Fietsers maken gebruik van de veerdienst tussen Gorssel en Wilp. - Foto: Fietsersbond

Bedreigde ponten

Als voorbeeld noemt Meijerman de veerdienst tussen Millingen aan de Rijn en Pannerden. "Er is ruzie tussen de twee gemeenten en de exploitant en daardoor gaat het Pieterpad naar de knoppen. Het middenbestuur (de provincie, red.) moet deze belangen dienen". Het stilleggen van veerdienst in de wintermaanden tussen de kernen van Zevenaar en Berg en Dal dupeert wandelaars van het Pieterpad. De Pieterpad-pont is één van de drie meest bedreigde Gelderse veren, meent Meijerman.

Hij maakt zich ook zorgen over het voortbestaan van de IJsseloversteek met de pont van Bronckhorst naar Brummen. Pontbaas Dirk Wijers heeft zijn veer in de verkoop gezet, maar komt er niet vanaf. Ook bij de exploitant van de veerdienst Maasbommel-Megen staat het water tot aan de lippen, weet de voorzitter Vrienden van de veerponten.

Het Gelders Verenfonds

De verantwoordelijkheid voor de veerponten werd eind jaren 90 overgeheveld van de landelijke overheid naar de provincies. Het Gelders Verenfonds was een feit. Veren met een tekort op de begroting konden ondersteuning krijgen uit het fonds onder bepaalde voorwaarden. Het fonds profiteerde jaren lang van renteopbrengsten, maar dat liep de afgelopen jaren fors terug. De uitgaven namen juist toe. De Provincie Gelderland besloot niet meer financieel bij te dragen en daardoor droogt het Verenfonds op. Naar verwachting is het Verenfonds eind dit jaar uitgeput.

Meer over

Deel dit artikel