Berg en Dal nog gastvrijer voor mensen met een beperking - Omroep Berg en Dal
Ankeiler: De gemeente Berg en Dal werkt voortdurend aan de toegankelijkheid van toerisme voor inwoners en bezoekers van de regio.

BERG EN DAL - De gemeente Berg en Dal werkt voortdurend aan de toegankelijkheid van toerisme voor inwoners en bezoekers van de regio. Dit doet ze onder de noemer ‘Zorgeloos op vakantie’. Om daar een volgende stap in te zetten heeft de gemeente het initiatief genomen om een online training aan te bieden voor ondernemers en personeel in de horeca en toeristische sector in het hele Rijk van Nijmegen.

Praktische tips

Samen met Toerisme Veluwe-Arnhem-Nijmegen biedt de gemeente deze training aan met handige tools voor een gastvrije ontvangst van gasten met een beperking. Het gaat om praktische tips die van toepassing zijn voor deze doelgroep. Enkele voorbeelden zijn dat je in de communicatie met een blind persoon gebaren vertaalt naar woorden en duidelijk aangeeft wanneer je vertrekt zodat de gast niet doorpraat. En dat je een hulphond geen aandacht moet geven of aaien. Deze tips en nog veel meer zijn bij de training via regioambassadeurs gratis beschikbaar.

Ondernemingen gekeurd

In samenwerking met MKB Nederland en de organisatie Ongehinderd zijn recent 20 ondernemingen in de gemeente gekeurd op hun fysieke toegankelijkheid. Eerder hadden in Berg en Dal al 16 ondernemingen zich laten keuren. Daarnaast zijn er onder andere 7 wandelroutes gekeurd.

Op de website van Ongehinderd en in hun app kunnen mensen met een beperking alle informatie vinden over de toegankelijkheid van deze locaties. Bijzonder is dat gebruikers alle locaties, ook de niet gekeurde, kunnen beoordelen. Zo kan eenieder meehelpen aan het toegankelijker maken van de gemeente en de regio.

Soms zijn fysieke barrières niet zo makkelijk op te lossen. Juist dan is de persoonlijke ontvangst extra belangrijk.

Wethouder Sylvia Fleuren “Het is fantastisch dat zoveel ondernemers zich laten keuren op de fysieke toegankelijkheid van hun onderneming. De online training over de gastvrije ontvangst is daar een mooie aanvulling op. Soms zijn fysieke barrières niet zo makkelijk op te lossen. Juist dan is de persoonlijke ontvangst extra belangrijk. Juist mensen werkzaam in de gastvrijheidssector willen het graag goed doen. Ook voor deze doelgroep. Als je maar weet hoe. En daar helpt deze training bij.”

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@omroepbergendal.nl.